Avbryt

Kontonr Bankgiro: 5795-5072
Fotboll Herrlaget

Om Stigtomta IF

Stigtomta Idrottsförening har idag fotboll och innebandy på programmet. Det finns seniorlag på herrsidan inom fotbollen och damsidan i innebandy samt ett flertal ungdomslag inom fotbollsverksamheten.

För Stigtomta IF är det viktigt att kunna erbjuda en verksamhet där alla ska känna gemenskap, trygghet och kamratskap. Alla ska känna sig välkomna och kunna vara delaktiga i föreningen. Idrottsligt är breddverksamheten viktig och en bra ungdomsverksamhet är prioriterad.

Sedan några år arrangeras varje sommar en fotbollsskola vid Stigtomta IP dit alla ungdomar är välkomna att delta. Att intresset är stort råder ingen tvekan om och deltagarantalet tangerar årligen ett 100-tal barn och ungdomar.

Stigtomta IF bildades 12 augusti 1921 av Halvar Karlsson, bröderna H och B Hultgren, Folke Karlsson samt R Hilding. Den första tävlingen som arrangerades i föreningen var inte som man kanske skulle kunna tro en fotbollsmatch utan en cykeltävling mellan Stigtomta och Vrena (och vanns av Folke Larsson på tiden 34 minuter 35 sekunder.) Förutom bollsparkande har det bedrivits bl.a. orientering, friidrott, bandy, ishockey, skidsport och bordtennis i föreningens regi. Stigtomta IF tillhör sedan 1924 Riksidrottsförbundet, och blev medlemmar i Södermanlands Fotbollsförbund 1926.

Genom åren har många olika idrottsplatser i samhället använts. Idag finns en 11-mannaplan, Stigtomta IP, intill klubblokalen, Loftet, som hyrs av Nyköpings Kommun. Våra 5- och 7-mannaplaner finns på Tängsta IP (i närheten av Ica-butiken) och innebandyn samt gymnastiken håller till i Stigtomta skolas gymnastiksal.

Stigtomta IF har som de flesta idrottsföreningar behov av att få in pengar till verksamheten. Sedan många år har föreningen skapat sig ett namn i samband med konsert- och eventjobb. Under dessa jobb ställer spelare, ledare och föräldrar i ungdomslagen upp och jobbar ideellt för att föreningen ska få in välbehövliga kronor.

Idrottsföreningen är viktig för bygden. Förutom den rena idrottsverksamheten arrangerar Stigtomta IF det traditionella Midsommarfirandet i Stigtomta samt påskens populära Äggjakt.